Polsko – Norweska Kooperacja
Data: 23 listopada 2024 r. (sobota) godz. 19.00
Miejsce: Olsztyńska Scena Muzyczna Mirka Mastalerza, 10-170 Olsztyn, ul. Gietkowska 10 Box D (Stajnie Dragonów)
Bilety: 100 PLN
https://biletyna.pl/koncert/Wojciech-Staroniewicz-Erik-Johannessen-Quintet/Olsztyn
informacje pod nr tel.: 600 131 007 mail: mirek.mastalerz@gmail.com
WOJCIECH STARONIEWICZ & ERIK JOHANNSESEN QUINTET
To już 12 autorska płyta Wojciecha Staroniewicza, a druga po „North Park” w powyższym składzie. Najwyraźniej kwintet ukonstytuował się na dobre, wypracował własny język, brzmienie i konsekwentnie realizuje wizję muzyczną leadera. Nowy program powstał w 2020 roku, a jaki to był rok, wszyscy pamiętamy: niepewność, zdziwienie, izolacja, sprzeczne komunikaty, strach, uczucie buntu, czasem zniechęcania, które chwilę później ustępuje miejsca nadziei, że już teraz będzie lepiej. Takie i wiele innych, silnych emocji przelewało się gwałtownie przez naszą rzeczywistość. Znalazło to odzwierciedlenie w nowych kompozycjach będących emocjonalną odpowiedzią artysty na ten czas. Tytułowy utwór „Strange Vacation” powstał w 6 dni po ogłoszeniu pierwszego lockdownu w Polsce.
O wiele bardziej przypadł mi do gustu koncert kwintetu Staroniewicza. Jego muzyka także była daleka od rewolucyjnych ambicji, ale miała w sobie rodzaj powagi, który intryguje. Zanurzone w hardbopie i postbopie kompozycje zawierały więcej zmian dramaturgicznych i aranżacyjnych, nieraz zaskakiwały. Dawały też pole wykonawcom, z których grona trzeba wyróżnić Dominika Bukowskiego i Przemysława Jarosza. Ten pierwszy grał na wibrafonie i marimbie, wybijając na nich szarpane, ostre tony, niepokojące akordy, porywające kaskady dźwięków. Bukowski ma znakomite wyczucie czasu i narracji. Umie stworzyć akompaniament, który emanuje chłodem, bądź rozgrzać do czerwoności wybuchową solówką w dobrym guście. Zwróciłem też uwagę na Jarosza, który był perkusistą aktywnym, budującym złożoną, nie tak znowu regularnie rwącą, rytmiczno-brzmieniową otoczkę. Razem z Bukowskim uskrzydlali kwintet Staroniewicza.
Maciej Krawiec – Ruch Muzyczny
Wojciech Staroniewicz nie zawodzi artystycznie, wraz z zespołem prezentuje solidną porcję wyjątkowo pięknego jazzu brzmiącego świeżo i zagranego na najwyższym poziomie.
Kompozycyjnie płyta przepełniona jest ciekawymi harmonicznymi rozwiązaniami, cudownym akustycznym brzmieniem i niezakłóconą ekwilibrystyką nowoczesnego jazzu, grą liderów.
Best of Polish Jazz 2022 wg Paweł Ziemba
As many of you know, I do not listen to contemporary jazz so often, I focus in avantgarde, free jazz and free improvisation, But, of course, I do come back to listening of the Giants, like Miles Davis, „modal” John Coltrane, or Charlie Mingus. Also, musicians sent me sometimes their albums, and then I feel obliged to listen tio them and even review them.
This was the case of the two albums of the quintet of Wojtek Staroniewicz, „North Park” and Strange Vacation”. The first one is attributed still to Wojtek’s quartet with Erik Johannessen, and was recorded in September 2018. The music is a melange of contemporary ECM sound, Krzysztof Komeda’s tradition, with plenty of John Coltrane’s influence, especially from the earlñu period. Indeed. Wotek’s tenor/soprano combined with Erik’s trombine sound like John Coltrane/Curtis Fuller duos. Everything is stabled together by the wornderful sounds of Dominik Bukowski’s vibraphone. The section of Pawel Urowski on double bass and Przemek Jarosz ion drums does a very good job. On „North Park” they play eigth tracks: my favorites are the wonderful post-bop „Max Power”, and the majestic ballad „Floating”, played on soprano. But, one has to say: the level of all compositions is exquisite!
The following CD „Strange Vacation” was recorded in January 2022 in Gadansk, and is even better. Dominik adds to his instruments marimba, while Przemyslaw — udu. Again, the quality of compositions and themes, as well as solos is amazing. My favorites are the fast post-bop track in therColtrane/Fuller style, „LOst Spring”, nearly 9 minutes long „Fake News” with woinderful marimba lines, and the closing „It’s a Spell” for soprano and trombone, again very much in the „Blue Train” tradition. The highlight of the albums is also a kind of suite „Episode”, fragmented into three parts: „Episopde – Lines”, „The Episode”, and „Episode – Shapes”. Highly recommended! Maciej Levenstein
Skład zespołu
Wojciech Staroniewicz saksofony ts / ss
Erik Johannessen puzon (NOR)
Dominik Bukowski wibrafon
Konrad Żołnierek kontrabas
Przemysław Jarosz perkusja
Erik Johannessen – gra na puzonie, instrumentach perkusyjnych oraz śpiewa w Jaga Jazzist – zespole który zdobył Norweską Grammy za album One-Armed Bandit w 2010 roku. Koncertował na całym świecie z zespołami: Jaga Jazzist, Ensemble Denada, Loud Jazz Band, Trondheim Jazz Orchestra, trio Lord Kelwin, a obecnie gra w Gard Nilssen’s Supersonic Orchestra. Jest nowoczesnym puzonistą free jazzowym, ale lubi także improwizację melodyczną. Komponuje i aranżuje muzykę dla małych i dużych zespołów. Był nominowany do norweskiej nagrody Grammy, jako kompozytor roku za nagranie muzyki dziecięcej Snydelig, z udziałem The National Broadcasting Orchestra (KORK). Gra na licznych pop / rockowych płytach z Susanne Sundfør, Lindstrøm, Marią Mena i wielu innych.
Dominik Bukowski – wibrafonista, kompozytor, absolwent Katowickiej Akademii Muzycznej wydz. Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Zdobywca indywidualnego wyróżnienia na Ogólnopolskim Przeglądzie Zespołów Jazzowych w Gdyni (1999) oraz zwycięzca konkursu Bielskiej Zadymki Jazzowej 2002. Od 2003r. zajmuje II miejsce w kategorii wibrafon roku w ankiecie Jazz Forum. Nagrał ponad 30 płyt. Jego album „Projektor” znalazł się w pierwszej dziesiątce najlepszych płyt 2005 roku według miesięcznika Jazz Forum, zaś ostatnia Vice Versa została nominowana do nagrody Fryderyki 2010. Jako sideman został wyróżniony Złotą Płytą za album „Melisa” Przemka Dyakowskiego, której producentem był Leszek Możdżer. W 2013r. album „Kropla Słowa” Krystyny Stańko, do której Bukowski skomponował większość materiału muzycznego, został „Płytą Roku” według Jazz Forum. Współpracuje i nagrywa z takimi muzykami jak: Amir ELSaffar, Tim Hagans, Cikada Quartet, Brian Melvin, Janusz Muniak, Leszek Możdżer, Piotr Wojtasik i inni. Koncertował na festiwalach w Indonezji, Izraelu i w większości krajów europejskich.
Konrad Żołnierek – kontrabasista i gitarzysta basowy. Absolwent średniej Szkoły Muzycznej w Olsztynie (klarnet) i Akademii Muzycznej w Gdańsku (gitara basowa). Stypendysta Royal Conservatoire de Musique de Bruxelles (Belgia). Był asystentem na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, a od 2020 roku jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Na swoim koncie ma współpracę, zarówno jako gitarzysta basowy, jak i kontrabasista, z wieloma muzykami oraz formacjami, tworzącymi w różnych stylach muzycznych (m.in. Jerzy Małek Group, Leszek Możdżer, Sławek Jaskułke, Tomasz Grzegorski, Adam Wendt, Tomasz Sowiński, Wojciech Staroniewicz, Adam Pierończyk, Jarosław Bester, Orkiestra Daniela Nosewicza, Orkiestra Szymona Sutora, Emil Miszk & The Sonic Syndicate, Tomasz Chyła Quintet, DrunkLamb, Confusion Project, Jazz.u i inne). W swoim dorobku ma wiele nagrań oraz wydanych płyt jako członek zespołu lub muzyk sesyjny. Niektóre z nich doczekały się uznania w postaci nominacji oraz nagród.
Przemysław Jarosz – perkusista, absolwent Wrocławskiej Akademii Muzycznej. Jako student, laureat wielu konkursów, nagród i wyróżnień. Od wielu lat współpracuje z czołowymi muzykami polskiej sceny jazzowej, nagrywając kolejne albumy oraz występując na większości festiwali w Polsce i za granicą. Obecnie członek kilku formacji oraz lider własnego tria Yarosz Organ Trio, z którym nagrał już dwa albumy. Od 2005 r. kontynuuje pracę dydaktyczną na rodzimej uczelni, gdzie w 2014 r. uzyskał stopień doktora sztuki. Najnowsze nagrania to: 2013 – Dominik Bukowski Group – „Simple Words”, 2013 – Maciej Fortuna – „Jazz from Poland, vol.1”, 2013 – Lion Vibrations – „Friends”, 2014 – Krystyna Stańko – „Snik”, 2016 – Yarosh Organ Trio – „Yarosh Organ Trio”, 2016 – Improvision Quartet – „Free Folk Jazz”, 2017 – Yarosh Organ Trio feat. Katarzyna Mirowska – „Alterakcje”
Wojciech Staroniewicz – saksofonista i kompozytor o szerokim spektrum stylistycznym. Jego dyskografia obejmuje ok 50 płyt, w tym także albumów autorskich: „Karambola”, „Quiet City”, „Hand made”, „Conversession”, „Alternations”, „A’freak-an Project”, „Tranquillo”, „A’FreAk-KomEdA Project”, „North Park”, Strange Vacation”. Znakomity sideman, chętnie zapraszany przez innych muzyków, żeby wymienić chociażby wieloletnią współpracę z norweską grupą „Loud Jazz Band” czy sekstetem Włodzimierza Nahornego. Koncertuje jako solista z Polską Filharmonią Kameralną Sopot Wojciecha Rajskiego. W jego karierze artystycznej przewinęło się wiele wspaniałych nazwisk: Andrzej Jagodziński, Włodek Pawlik, Cezary Konrad, Adam Cegielski, Nippy Noya, Helge Lien, Erik Johannessen, Brian Melvin oraz praktycznie cała czołówka jazzowa Trójmiasta.
Wojciech Staroniewicz jako jedyny wśród polskich saksofonistów jazzowych, został zakwalifikowany do półfinału Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Waszyngtonie w 1991 roku, gdzie znalazł się w gronie 21 saksofonistów wybranych z całego świata.
Więcej informacji na temat zespołu, poprzedniej płyty, biografia, dyskografia, zdjęcia: https://allegrorecords.com/impresariat/staroniewicz-quintet
Spotify: https://open.spotify.com/album/3ZVkh0xJne4QF3Vvcfrhx4?si=m4_-wPj6QJy0ID9j98kvTQ