You are currently viewing Afanasjew/Szymanowski Kwartet – W hołdzie Janowi Ptaszynowi Wróblewskiemu

Afanasjew/Szymanowski Kwartet – W hołdzie Janowi Ptaszynowi Wróblewskiemu

Największe przeboje

data 7 czerwca 2025 (sobota) godz. 19.00

Miejsce: Olsztyńska Scena Muzyczna Mirka Mastalerza, 10-170 Olsztyn, ul. Gietkowska 10 Box D (Stajnie Dragonów)

https://maps.app.goo.gl/Z2w24UfF3FE248gF8?

Bilety:

150 PLN / 100 PLN/ 80 PLN

informacje pod nr tel.: 600 131 007  mail: mirek.mastalerz@gmail.com

 foto; Karolina Bazan

Kwartet Afanasjew-Szymanowski jest autorskim zespołem dwóch wybitnych muzyków jazzowych – wirtuozów swych instrumentów. Połączenie brzmienia skrzypiec i wibrafonu, stanowi w ich wykonaniu nową jakość na gruncie akustycznego jazzu. Bogate i różnorodne doświadczenia Afanasjewa i Szymanowskiego obejmują całe spektrum jazzowej stylistyki poczynając od wczesnych i tradycyjnych form (Sekstet Henryka Majewskiego), aż do formacji awangardowych (Asocjacja Andrzeja Przybielskiego, Teatr Instrumentalny Ryszarda Miśka). Czerpiąc obficie z tych inspiracji, obaj muzycy twórczo wpisują się we współczesny nurt szeroko rozumianego jazzu, będąc w stanie komunikować się ze słuchaczami zarówno tradycyjnym językiem muzyki synkopowanej, jak i zaskakiwać bezkompromisowością nowatorskich poszukiwań. Muzyka Kwartetu stanowi oryginalny pomost pomiędzy tradycją i nowoczesnością, ujmując jednocześnie szlachetnym brzmieniem akustycznych instrumentów.
Muzyka zespołu to własne kompozycje obu liderów, twórców z obszaru muzyki klasycznej jak Ignacy Jan Paderewski czy Fryderyk Chopin a także
autorskie opracowania utworów polskich gigantów jazzu takich jak Krzysztof Komeda, Jerzy Milian i Jan Ptaszyn Wróblewski. Szczególnie muzyka tego ostatniego, melodyjna i bogata harmonicznie stanowi wdzięczny materiał do skrzypcowo-wibrafonowych transformacji.

Skład kwartetu:
Maciej Afanasjew – skrzypce
Karol Szymanowski – wibrafon
Tymoteusz Wójtewicz – kontrabas
Mirosław Skowroński – perkusja

Wieczór poświęcony będzie wybitnemu jazzmanaowi Janowi Ptaszynowi Wróblewskiemu

usłyszymy m.in.:

„Grzmot nad ranem” , który da sygnał, że będzie to muzyka pełna przestrzeni i subtelności. Skrzypce Afanasjewa snuć będą zwiewne linie
melodyczne, które wibrafon Szymanowskiego otuli szklistymi akordami, raz kruchymi i perlistymi, innym razem gęstymi jak mgła.
Sześciopałkowa technika gry lidera kwartetu budować będzie wielowymiarowe struktury harmoniczne, dodając muzyce głębi i kolorystycznych niuansów.
Sekcja rytmiczna nie będzie tu tylko fundamentem, lecz pełnoprawnym narratorem. Kontrabas Wójtewicza pulsować będzie swobodnie, zostawiając przestrzeń na oddech i napięcie między dźwiękami, podczas gdy Skowroński z wyczuciem poprowadzi muzyczny dialog – od subtelnych, miękkich pociągnięć szczotek po energiczne akcenty budujące dramaturgię utworu. Znane są jego dynamiczne solówki, pełne ekspresji, ale nie „szarżujące” – precyzyjne, eleganckie, płynnie rozwijane, ukazujące zarówno techniczną biegłość, jak i muzyczną
wyobraźnię perkusisty.
„Pilnie potrzebna dobra wróżka” w wykonaniu kwartetu zabrzmi jak melancholijna impresja,

„Ściśle fajne” z lekkością wprowadzi publiczność w trans,

„Wśród życzliwych przyjaciół” będzie kameralnym dialogiem instrumentów.

Usłyszymy również „Moją balladę” Krzysztofa Komedy – utwór, w którym czas jakby się zatrzymał, a każdy
dźwięk będzie miał wagę i znaczenie. Czysta, skupiona narracja, w której cisza mówi równie wiele, co dźwięk. swingujący trans,.

Dodaj komentarz