Data: 30 marzec 2025r. (niedziela) godz. 19.00
Miejsce: Olsztyńska Scena Muzyczna Mirka Mastalerza, 10-170 Olsztyn, ul. Gietkowska 10 Box D (Stajnie Dragonów)
https://maps.app.goo.gl/Z2w24UfF3FE248gF8?
Bilety: 60/ PLN / 100 PLN
w dniu koncertu – 100 PLN
informacje pod nr tel.: 600 131 007 mail: mirek.mastalerz@gmail.com
Koncert promujący nowy album uznanych w świecie polskich artystów – muzyczny pomost łączący odległe epoki i style
Ruiny gliwickiego teatru Victoria, w których powstał album, mają w sobie coś magicznego: emanują tajemniczością, przywołują echa dawnej świetności, skłaniają do refleksji nad przyszłością. Ów splot różnych nitek czasu odnaleźć można w nagranej tam muzyce: wiek XVIII spotyka XXI, XX, czasem zerka w stronę baroku. Nie da się jej łatwo opisać. Tropy wiodą do filharmonii, cześć sięga argentyńskich kawiarni, inne – kierują ku współczesności. Przekracza ona gatunkowe granice, łącząc elementy tanga, jazzu, muzyki dawnej, współczesnej i elektronicznej.
Powstałe w ten sposób brzmienie przenika repertuar Victorii i sprawia, że z utworów twórców z różnych stron świata i różnych epok tworzy się zwarta muzyczna opowieść: spójna, poruszająca, wciągająca, jak każda dobrze opowiedziana historia.
Łukasz Kuropaczewski
Absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Piotra Zaleskiego oraz Peabody Conservatory of the Johns Hopkins University w Baltimore. Jest jednym z niewielu polskich muzyków klasycznych, który może się pochwalić występami w takich miejscach jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Royal Festival Hall w Londynie czy Concertgebouw w Amsterdamie. Na swoim koncie ma setki koncertów w Europie, Azji, obu Amerykach i na Karaibach.
Nagrał siedem albumów, z czego trzy – Polish Music, Aqua e Vinho i Nocturnal otrzymały nominacje do nagrody Fryderyk. Sam artysta był dwukrotnie nominowany do nagrody Paszporty Polityki.
Zainspirował wielu kompozytorów do napisania nowych utworów na gitarę klasyczną. Premierowo wykonał koncerty Angelo Gilardino, Krzysztofa Meyera, Mikołaja Góreckiego, a z Baltimore Symphony Orchestra pod dyrekcją Marin Alsop słynne Concierto de Aranjuez Joaquína Rodrigi. Jest autorem gitarowej wersji Koncertu na altówkę Krzysztofa Pendereckiego, którą prawykonał z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Maximiano Valdésa. Jest także pierwszym na świecie wykonawcą utworów gitarowych współczesnego, amerykańskiego kompozytora, Marca Neikruga.
Jest także cenionym kameralistą. Współpracuje z ikonami światowej muzyki, takimi jak kontratenor Jakub Józef Orliński, akordeonista Richard Galliano, skrzypek Daniel Hope czy wirtuoz mandoliny Avi Avital. Jego album Adela, nagrany z pianistą Aleksandrem Dębiczem i gościnnym udziałem Orlińskiego był jedną z najlepiej sprzedających się płyt w Polsce 2023 roku.
W 2018 roku wygrał konkurs na profesurę w Kunstuniversitat w Graz, w Austrii, gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora. Jest również wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Maciej Frąckiewicz
Wszechstronny i charyzmatyczny. Ma na koncie dziesiątki prestiżowych osiągnięć, w tym Paszport Polityki (2013), zwycięstwo na prestiżowym konkursie akordeonowym Arrasate Hiria (Hiszpania) (2012) czy nagroda główna wraz z nagrodą publiczności na Deutscher Musikwettbewerb w Bonn (2018). Wobec jego muzycznej wrażliwości nie sposób pozostać obojętnym. To wykonawca na miarę współczesności, w której młodzieńczy żywioł zderza się z doświadczeniem i głębią. Jego muzyczne interpretacje tchną świeżością i nieposkromionym artystycznym temperamentem.
Maciej Frąckiewicz „wart jest grzechu“, jak pisał po jego debiucie Jacek Hawryluk. To artysta totalny, który z równym kunsztem i finezją wykonuje muzykę dawną i najnowszą, przystępną i tę znacznie bardziej wymagającą. Dorota Szwarcman uznała go za „jedną z najciekawszych osobowości muzycznych młodego pokolenia“. Co więcej, Frąckiewicz. wpisał się już na stałe do panteonu najważniejszych polskich wirtuozów akordeonu.
Jego błyskotliwa kariera rozwija się wielotorowo. Artysta występuje jako solista z najważniejszymi polskimi orkiestrami, a jednocześnie współtworzy szereg wyjątkowych projektów kameralnych. Jest także niestrudzonym propagatorem swego instrumentu wśród współcześnie tworzących kompozytorów. Z jego inspiracji powstało jak dotąd ponad 100 nowych utworów akordeonowych.
© Maria Peryt
Bartek Miler
Wszechstronny polsko-francuski muzyk – perkusista, multiinstrumentalista, kompozytor, producent i wykładowca. Ukończył studia magisterskie w Konserwatorium Narodowym w Lyonie we Francji w klasie perkusji pod kierunkiem Jeana Geoffroya. We wrześniu 2021 roku uzyskał z wyróżnieniem stopień doktora sztuki w dziedzinie perkusji.
Zdobył liczne nagrody na konkursach w Polsce i za granicą, m.in. we Włoszech, Niemczech, Holandii i Francji. Był finalistą prestiżowego konkursu ARD w Monachium oraz zdobył wyróżnienie za najlepszą osobowość muzyczną na TROMP International Percussion Competition w Eindhoven. Jego talent doceniono także w programach stypendialnych, takich jak Młoda Polska czy ADAMI we Francji. W 2023 roku został odznaczony przez Ministra Kultury odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Występował jako solista w renomowanych salach koncertowych, m,in. Schola Cantorum w Paryżu, sala kameralna NOSPR oraz CK Zamek w Poznaniu podczas festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna. W Filharmonii Poznańskiej, wraz z orkiestrą Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal, dokonał prawykonania Koncertu Podwójnego na harmonijkę ustną chromatyczną, marimbę i orkiestrę smyczkową Kacpra Smolińskiego, transmitowanego przez Program Drugi Polskiego Radia.
Regularnie współpracuje z Łukaszem Kuropaczewskim i Maciejem Frąckiewiczem, jest także członkiem kwartetu Marka Napiórkowskiego Hipokamp i zespołu jazzowego Kacpra Smolińskiego. Od 2022 roku działa w grupie „Polish Audio Community” założonej przez kompozytora Pawła Górniaka.
Prowadzi warsztaty oraz kursy mistrzowskie w szkołach muzycznych w całej Polsce, wykłada perkusję klasyczną na Akademii Muzycznej w Poznaniu.